Wij zijn afhankelijk van donateurs, schenkingen en legaten. Zo is de KNRM opgebouwd. […] We vallen onder de Nederlandse Kustwacht die ons door middel van een pieper alarmeert. Dit jaar zijn we 108 keer in actie gekomen. De ene keer is het een echt een spannende actie, en de andere keer is het een boot met motorstoring of dat soort dingen. Het is heel gevarieerd. Het wordt ook wel drukker, want de vaargeul vanuit Amsterdam via Lelystad naar Friesland is erg druk. […]
In 2008 is de Short Stirling ook tijdens een hulpverlening gevonden. Het was een boot met motorstoring. Het was op 22 december, de periode dat je bijna geen uitruk hebt. Iemand was zijn boot naar de winterstalling aan het varen, toen hij motorproblemen kreeg. Omdat hij richting de vaargeul dreef had hij zijn anker uitgegooid. […] Toen hebben we zijn anker opgehaald en een sleepverbinding gemaakt.
We zouden hem naar De Blocq van Kuffeler, de dichtstbijzijnde haven, slepen. Bij het ophalen van het anker bleef er een stuk klei aan het anker hangen. Dat schud je eraf en dan ga je weer verder. Maar dat ging er niet af. Flink schudden, maar het bleef er maar aan hangen. Toen kwamen er allemaal stukjes aluminium tevoorschijn. Ik weet dat hier veel vliegtuigen zijn neergestort. Ik dacht:
“Het zal toch niet? Probeer het maar vast te houden.”
Maar de anderen wilden het aluminium eraf gooien, want anders kletste het anker tegen die boot aan. Maar het bleef er maar aan hangen.
Toen hebben we het anker opgebonden, de boot naar De Blocq van Kuffeler gesleept, en hem daar eraf gehaald. Toen zag je inmiddels dat het echt een grote klomp aluminium was. Het leek op een motortje, met een ketting eraan en nog wat elektriciteitsdraden. […] Ik dacht: “We nemen hem toch mee en we gaan op Marken effe kijken.” Ik heb vroeger bij Fokker gewerkt, dus ik weet wel hoe dat allemaal geborgd is. Ik dacht: “Misschien is het een stuk van een oude boot of tractor.” Maar het was zo ingenieus geborgd, dat ik dacht: “Misschien is het wel van een vliegtuig.”