“We moeten hem toch maar houden”

Moet het monument voor de BK710 op Marken blijven?

De identificatie van de Short Stirling als BK716 in plaats van BK710 betekende dat het monument op Marken moest worden aangepast. Initiatiefnemer Hans Vierveijzer vond echter dat er naast het aangepaste monument toch ruimte moest zijn voor de bemanning van de BK710:

P1000271

Het oude monument op Marken, gewijd aan de bemanningsleden van de BK710 (collectie Hans Vierveijzer).

Alle rechten voorbehouden

Na tien jaar hebben we het monument omgebouwd. Maar dat viel best wel zwaar. De familie van de BK710 moest hierover eerst geïnformeerd worden, Johan Graas is naar Engeland gegaan en heeft daar de meeste nabestaanden kunnen informeren. Het monument gaat weg. Nou ja, het gaat niet weg, want het is wel de propeller van de BK716 die erop is geplaatst. Moeten we nog een monument neerzetten? Dat werd ook lastig, want dan ben je tien jaar verder en dan staat er een monument voor een vliegtuig dat hier helemaal niet ligt.

Toen heb ik geïnformeerd bij het vliegveld op Texel, waar ik vroeger vaak kwam. Daar hebben ze ook een monument voor vliegtuigen die daar neergestort zijn. Ik heb geïnformeerd of ze er daar oren naar hadden. Nou, ze vonden het wel best om daar iets neer te zetten, of anders bij de KNRM in De Cocksdorp. Dat ligt helemaal bovenaan op Texel en dat ligt dus eigenlijk het dichtst bij de plek waar de BK710 neergestort is. Maar we dachten uiteindelijk: “We moeten het toch maar hier houden.”

Ik ben toen op het idee gekomen om zeven plompstenen uit te slijpen, met roestvrijstalen plaatjes erin met de namen van de bemanning van de BK710. Daar konden we mooi de twee monumenten mee verbinden. Het Marker monument is een dukdalf, met een vlaggenmast in het midden. Aan de andere kant de BK716. Dan verbind je met die zeven namen de twee monumenten. Alleen: in het informatiebord konden we al die informatie niet kwijt. Wij hebben toen door middel van een QR-code het verhaal van de BK710 verteld, men kan met een mobiel het verhaal lezen en een filmpje bekijken. Eigenlijk is op dit moment misschien nog wel meer te vinden van de BK710 dan van de BK716.

Bron: Erfgoedpark Batavialand, Project Short Stirling, Interview met Hans Vierveijzer, 1 december 2020.

Alle rechten voorbehouden