Er is toen een Stichting Kunstbaan gevormd en daar zaten onder anderen mensen in die in Nederland echt toonaangevend waren op het gebied van de kunst. Zij hebben toen bedacht:
“Het zou toch mooi zijn als we hoog in zetten. We kunnen wel direct met een paar lokale mensen wat kunst neer zetten. Maar het is veel beter om erg hoog in te zetten. Dan kan het altijd nog wat minder.”
Dat heeft er toen toe geleid dat men, ik zou haast zeggen, “the top of the bill” heeft aangetrokken. In die jaren was natuurlijk de heer Serra toonaangevend. Hij had kunstwerken in New York, in Barcelona, in Londen, in Amsterdam, noem maar op. Alle grote wereldsteden hadden wel een kunstwerk van Serra. En toen heeft men gedacht:
“Goh, als we nou meneer Serra eens uitnodigen om een kunstwerk neer te zetten.”
En wonder boven wonder is hij op die uitnodiging ingegaan. Een agent in Nederland heeft dat geregeld. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de ‘muur van Serra’. […]
Dat heeft er dan weer toe geleid dat het hele gebied in samenhang met kunstenaars is ingericht. Bas Maters uit Arnhem is daar ook bij betrokken geweest. Het is natuurlijk toch een uniek stukje rondom Zeewolde. Het is ook in Flevoland iets unieks. Flevoland heeft overigens altijd natuurlijk landschapskunst omarmd. Want als we het over Zeewolde hebben dan moeten we natuurlijk ook de Aardzee noemen aan de Vogelweg. Dat is zeker ook een uniek project.