Toen de oudste meid in groep 7 zat begon ik te denken:
“Nou kijk, zij begint te puberen. Dat heen-en-weergedoe wil ik haar besparen, want ik wil zoveel mogelijk dichter bij huis zijn.”
Hier in Lelystad had je niet zoveel werkgelegenheid in het onderwijs, behalve in het basisonderwijs, maar de vacatures waren toen allemaal vervuld. Toen ging ik een applicatiecursus doen voor anderhalf jaar. Dat is gewoon de applicatiecursus bij de PABO, zodat ik toegelaten kan worden in het basisonderwijs. Want ik was eigenlijk alleen bevoegd voor MO, dus de middelbare opleiding. Ik kon dus gemakkelijker terecht in voortgezet onderwijs dan in het basisonderwijs, want voor het basisonderwijs moest je ook andere pedagogiek leren en je moet je instellingen een beetje aanpassen.
Nou, dat heb ik toen ook gedaan, anderhalf jaar. Binnen die acht jaar had ik de post-HBO basiseducatie afgerond, en kon met mijn bevoegdheid gewoon binnen het volwassenenonderwijs terecht. Toen ik het diploma van de applicatiecursus heb gehaald, kwam hier in Lelystad een vacature vrij voor basisonderwijs. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen.
Ik heb hier tien jaar binnen het openbaar basisonderwijs gewerkt bij de gemeente Lelystad. Dat was op verschillende scholen: Zuiderzeeschool toentertijd (dat heet nu de Vuurtoren), ik heb ook op de Galjoen gewerkt (ik weet niet meer hoe die school heet) en op de Tjotter, dus op verschillende scholen hier in Lelystad. En ook op de islamitische school hier. Ik heb ook bijna zeven jaar voor de islamitische school gewerkt als groepsleerkracht. Dat kwam pas daarna, want ik wou gewoon een stapje verder. Want in 2004 gingen ze OALT stopzetten. OALT is Onderwijs in Allochtone Levende Talen. Dat heette toetertijd OETC (Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur). OALT was dat kinderen in het basisonderwijs in de eigen cultuur les kregen.